درخواست قاطعانه رئیس جمهور از قوت های نظامی خارجی در خصوص توقف عملیات نظامی شبانه در افغانستان بدون کوچکترین توجهی رد گردید . نظامیان ناتو در افغانستان می گویند که تا زمان آمادگی کامل نیروهای امنیتی افغانستان برای تامین امنیت این کشور، به اجرای عملیات شبانه ادامه خواهند داد. از آنجایی که آمادگی کامل نیروهای امنیتی در سایه همکاری با غرب به سالیان زیادی زمان نیاز دارد بناءً تفتیش های شبانه و نقض حریم خصوصی آحاد ملت افغانستان برای مدتهای طویل ادامه خواهد داشت.
در حالیکه دولت افغانستان به بی توجهی غرب عادت کرده است و در برابر چنین برخوردهایی سکوت اختیار می کند اما تبعات این ناتوانیِ دولت متوجه مردم افغانستان نیز می باشد. دهان کجی ناتو به ملت افغانستان در شرایطی شکل می گیرد که حملات آمریکا به مناطق قبایلی نشین پاکستان و افزایش تنش میان دو کشور منجر شد تا ایالات متحده از مواضع خود عقب نشینی کند و عملیات علیه طالبان در خاک پاکستان را حداقل برای احترام به احساسات جریحه دار شده ملت پاکستان متوقف نماید. در نقطۀ مقابل مواضع ضعیف دولت افغانستان حیثیت ملت افغانستان را نیز زیر سئوال برده است.
در عملیات شبانه آنگونه که سخنگوی ناتو نیز گفته است، نیروهای خارجی، برای یافتن رهبران و فرماندهان شورشیان، به صورت سرزده به خانه هایی که مشکوک باشند، وارد می شوند و خانه باز رسی می کنند. این نیروها در مواردی که نیاز باشد، زنان را نیز بازرسی بدنی می کنند. هر چند نیروهای ناتو تاکید دارند که بازرسی زنان توسط سربازان زن ناتو انجام می گیرد اما تا چه اندازه باید تحمل چنین برخوردهایی را داشته باشیم؟ دولت افغانستان تا چه اندازه در تحمیل این شرایط دخیل می باشد؟
آنچه مشخص است دولت افغانستان بیش از اینکه اقتدار حکومت را بر مبنای خواست وارادۀ ملت استوار سازد مبتنی بر خواست و اراده آمریکا و متحدانش قرار داده است. این فاصله گرفتن از ملت که از انتخابات 2009 ریاست جمهوری شتاب فزاینده ای یافته است اعتراضات گسترده ای را در پی داشته است. به طور حتم ادامه این روند دولت سست بنیاد کنونی را به چالش خواهد کشید.
گناه ملت افغانستان چیست که باید هم از سوی دشمنان صلح و آرامش مورد هجمه قرار گیرند و هم دولت افغانستان و متحدان بین المللی اش زمینه تحقیرشان را فراهم سازد. وضعیتی که دولت افغانستان به دنبال آن است حفظ قدرت تحت هر شرایط می باشد. قدرتی که منشاء مردمی آن رفته رفته کمرنگ می شود. تاریخ نشان داده است که هر کجا دولت از مردم فاصله گرفته است به کام اقتدار گرایی گرفتار شده و در نهایت با مقاومت مردم به زانو در آمده است.
مدیریت بحران امنیتِ افغانستان در یک دهه اخیر خارج از مرزهای این کشور انجام گرفته است. ایالات متحده آمریکا عامل بحران ساز در منطقه با سیاست تهاجمی در عرصه بین الملل به دنبال کسب و تثبیت جایگاه هژمون می باشد، جایگاهی که با فروپاشی شوروی به ظاهر به سادگی دست یافتنی بود اما تحولات به نحوی رقم خورد که این کشور مجبور به پرداخت هزینه های هنگفت سلطه طلبی گردیده است. روند زوال آمریکا در یک دهه اخیر با حوادثی نظیر حادثۀ 11 سپتامبر، خیزش چین بعنوان یک قدرت بزرگ ، احیای مجدد روسیه ، بحران اقتصادی و از دست رفتن دوستان قدیمی در بهار عربی انجام گرفته است و تاثیر منفی بر وجهه آمریکا در عرصه بین الملل داشته است. علی رغم فشارهای روز افزونی که ایالات متحده آمریکا تحمل می کند و اوج این فشارها با جنبش 99% بر پیکرۀ واشنگتن وارد شده است اما تقلای این کشور در نقش آفرینی در معادلات امنیت در منطقه خاورمیانه جای بسی تامل دارد. به میان آمدن پای قطر در معادلات امنیت افغانستان نیز با نظر مساعد آمریکا صورت گرفته است تا برای مدتی گره کور جنگ افغانستان به بیراهه هدایت شود.
طرح ایجاد دفتر سیاسی طالبان در قطر صرفاْ برای این کشور یک پروژۀ بلندپروازانه ای است که چراغ سبز آمریکا و چند کشور اروپایی و عربستان سعودی را به همراه داشته است. سلسله نشست ها با سران طالبان زمانی در جزیره خوش آب و هوای مالدیو در جنوب آسیا صورت می گرفت و اکنون کشور کوچک قطر قصد دارد با ثروت آل ثانی نقشی بزرگ در مدیریت بحران جهانی ایفا نماید و ایجاد دفتر سیاسی طالبان وجهه این کشور را بالا ببرد.
قطر کشوری با وسعت و جمعیت کم در حاشیه جنوبی خلیج فارس است، اما نقشآفرینی آن در طول یک دهه اخیر، بسیار فراتر از موقعیت و اندازه کوچک آن بوده است. کشور کوچک قطر تحت حاکمیت خاندان آل ثانی است که از نسل فردی به نام ثانی بن محمد، از قبیله بنی تمیم و از اهالی نجد عربستان هستند. این خاندان با حمایت انگلستان در قطر به حکومت رسیدند. قطر در سال ١٩٧١، از قیومیت انگلستان خارج شد و به استقلال رسید از زمان حاکمیت شیخ حمد، قطر در عرصه داخلی و منطقهای شاهد تحولات و پیشرفتهای مهمی شده است؛ وضعیت داخلی و جایگاه منطقهای این کشور مرحله نوینی را تجربه میکند. قطر در عرصه منطقهای، در چند سال اخیر در پی ایفای نقشی جدی و متمایز نسبت به سایر کشورهای خلیج فارس برآمده و به عنوان میانجی در مناقشههای منطقهای ایفای نقش میکند. در عرصه داخلی نیز این کشور دست به اصلاحات سیاسی و اقتصادی زده است. در عرصه رسانهای، شروع فعالیت شبکه الجزیره انقلابی در عرصه رسانهای جهان عرب، در جهت فضای آزاد سیاسی، ایجاد کرده است. همچنین این کشور با صدور گاز LNG ، جهش اقتصادی قابل توجهی را تجربه کرده است. [1]
فارغ از تمایلات قطر برای ایفای نقش در معادلات منطقه ای، تاثیر چنین اقداماتی بر اوضاع افغانستان باید مورد توجه قرار گیرد. در داخل افغانستان در روزهای اخیر شاهد برخوردهای متضادی با این طرح بوده ایم. دولت با فراخوانی سفیر از قطر نشان داد که در روند مذاکرات صلح همواره در حاشیه قرار داشته است. به بیان دقیق تر باید گفت که سیاست فعال طالبان دولت افغانستان را که صرفاً متکی به مشورت های دوستان غربی است پشت سرگذارده است. بنابراین در این مورد مهم نیز نقش منفعل دولت افغانستان تداوم یک دهه انفعال از سوی دولت مرکزی می باشد.
اما جریان های سیاسی داخل افغانستان نیز مواضعی متضاد در قبال دفتر سیاسی طالبان داشته اند. تئوریسین های ائتلاف تغییر و امید مخالف چنین رویکردی هستند و آن را به منزله عقب نشینی برای اعتبار دولت افغانستان در صحنه بین المللی می دانند. [2]
اما جبهه ملی دیگر جناح اپوزیسیون نظر متفاوتی نسبت به دفتر سیاسی طالبان دارد. این جبهه که نگران جایگاه خود در مذاکرات صلح با طالبان می باشد ایجاد دفتر در کشور خارجی را مثبت ارزیابی می کند و از آن استقبال می کند با این شرط که باید همه نیروهاى مخالف طالبان درمذاکرات با این گروه سهیم باشند.[3]
آنچه از تنوع آرا نسبت به تحرکات طالبان در خارج از مرزهای افغانستان بر می آید بیانگر یک دهه سردرگمی در برخورد با این جنبش بنیادگرا می باشد. آمریکا مواضع طالبان را بمباران می کند و از سوی دیگر با کم و زیاد کردن لیست سیاه اعضای طالبان و القاعده و تفکیک میان طالبان خوب و بد کاملاً سیاست مبهم را در قبال افراط گرایی پیش گرفته است و دقیقاً این سیاست به دولت افغانستان نیز تسری یافته است و دنباله روی کورکورانه دولت افغانستان از آمریکا شکست مطلق سیاست های امنیتی افغانستان را به بار آورده است. جناح های سیاسی افغانستان و عموماً اپوزیسیون نیز صرفاً به دنبال حضور در عرصه معادلات سیاسی می باشند و توجهی به خواست ملت افغانستان ندارند.
آنچه از ابهامات موجود در برخورد با طالبان بر می آید این واقعیت را بیان می دارد که تفاوتی ندارد که طالبان در کجای دنیا مقر و آدرس داشته باشند. قطر یا ارگ ریاست جمهوری هیچ کدام تضمینی برای بهبود اوضاع امنیتی افغانستان نخواهد بود. این بازی سیاسی که ملت افغانستان را از دور خارج کرده و سود و زیان شخصی را به میان آورده به امنیت در افغانستان ختم نمی شود. منافع آمریکا، منافع قطر، منافع طالبان و منافع صاحبان قدرت در افغانستان دردی از مصیبت های ملت محروم افغانستان دوا نمی کند . در حالیکه سلاح آمریکا و طالبان ملت افغانستان را نشانه می رود و آمار دقیقی از تلفات مردمی هرگز ارائه نمی شود چگونه می توان انتظار داشت که صرف ایجاد یک دفتر معمای امنیت در افغانستان را حل بسازد.
[1] . قطر تحولات داخلی و جایگاه منطقه ای، وب سایت:
http://www.isrjournals.ir/fa/essay/138-essay-farsi-5.html
[2] . روزنامه ماندگار، "گشایش دفتر طالبان برای حکومت مایه ی ننگ است"، سال سوم، شماره ی هفت صد و دوازدهم ، یکشنبه 27 قوس 1390، ص 6
[3] . روزنامه افغانستان، " جبهۀ ملى از گشایش دفتر طالبان در یکی از کشورهای خارجی استقبال کرد"، سال پنجم ، شماره ی 1571، یکشنبه 27 قوس 1390، ص 7
"علی شیرخدا" که ادعای رهبری جنگوی افغانستان را دارد در مصاحبه ای که با بی بی سی انجام داده خود را اهل نیمروز معرفی می کند و در بلوچستان پاکستان با بی بی سی مصاحبه ترتیب می دهد. این سبک برخورد رسانه های غربی بخصوص بی بی سی فارسی با گروه های تروریستی بسیار جالب توجه است ، آنها به راحتی با عبدالمالک ریگی سرکردۀ جندالله یا علی شیر خدا و امثال آنها ارتباط برقرار می کنند در حالیکه سرویس های اطلاعاتی آمریکا و پاکستان عاجز از ردیابی آنهاست. در حالیکه پس از حوادث عاشورای افغانستان جامعه جهانی این حوادث را محکوم و خواهان مجازات عاملان آن هستند چرا کسی بنگاه های سخن پراکنی غرب را که به راحتی با عاملان جنایات ارتباط برقرار می کند مورد تفتیش قرار نمی دهند؟ واضح است که آنها در ظاهر از سرویس های استخباراتی آمریکا و پاکستان قویتر عمل می کنند و بلافاصله با عاملان جنایات در منطقه تماس حاصل می کنند. واقعیت این است که ما سالهاست که با تناقضات غرب مواجه هستیم و عکس العملی جز بی تفاوتی در ما شکل نگرفته است.
فارغ از عملکرد دوگانه غرب در برخورد با دهشت افکنی حوادث عاشورای افغانستان نشان می دهد که فازجدید ایجاد ناامنی در افغانستان روی میز استخبارات پاکستان و آمریکا قرار دارد. در این میان نقش انگلیس را نیز نباید فراموش کرد که ناگهان چهرۀ جدید معادلات امنیت در افغانستان علی شیر خدا(انتخاب این نام نیز بیانگر عناد با اهل بیت رسول الله (ص)می باشد) را در بلوچستان پاکستان برای ما معرفی می کند.
اکنون دیگر نمی توان یک دهه حضور نظامی آمریکا در افغانستان و همکاری دولت پاکستان در مبارزه علیه تروریسم را بدون دستاورد دانست. شکل گیری جنگوی افغانستان در فضای موجود که هیچ گونه تعارض مذهبی در افغانستان وجود ندارد دستاورد آمریکا و پاکستان در افغانستان می باشد. تجربه نشان داده است که هر گونه تفرقه افکنی و چالش های مذهبی در راس برنامه های آمریکا و پاکستان و یار همیشگی این رویکردها یعنی آل سعود قرار دارد. حمایت آمریکا و انگلیس از گروهک جندالله و سهولت فعالیت این گروه در مناطق مرزی پاکستان واضح می سازد که ابراز تاسف مقامات آمریکایی و پاکستانی از حوادث عاشورا دهان کجی به دولت و ملت مسلمان افغانستان می باشد.
شکست آمریکا در افغانستان این کشور را واداشته است تا از هر حربه ای استفاده نماید تا حضور بلند مدت و بی معنای خود را توجیه نماید. جرگه عنعنوی یا کنفرانس بن دوم و یا لشکر جنگوی تفاوتی نمی کند همه ابزارهایی هستند که آمریکا برای دستیابی به اهدافش به آنها اتکاء می کند. حوادث عاشورا در افغانستان آنچنان شنیع بود که حتی طالبان نیز به مزمت آن پرداختند و در این وضعیت لشکر جنگوی افغانستان یا به بیان دقیقتر "جندالله" افغانستان به همت پاکستان و آمریکا اعلان موجودیت می کند. از سوی دیگر ملت افغانستان اعم از شیعه وسنی در یک دهه گذشته به خوبی نشان داده اند که با احترام متقابل به یکدیگر اجازۀ هر گونه سوء استفاده از تنوع مذهبی در افغانستان را نمی دهند. برخورد پس از حادثۀ عاشورا نیز بیانگر بلوغ مذهبی و سیاسی در افغانستان می باشد. به طور حتم برخورد آگاهانه با این وقایع هر گونه اهداف شوم دشمنان ملت افغانستان را نقش بر آب می کند.
افغانستان در یک دهه گذشته سمبل اتحاد مذهبی بوده است و احترام متقابل میان مذاهب، مردم افغانستان را نسبت به هم نزدیک تر ساخته است. در مناطق نسبتاً امن با وجود موانع جدی در مسیر بازسازی و ناکامی دولت و جامعه جهانی در برآورده ساختن نیازهای مردم ، آشکارا شیعه و سنی تلاش دارند تا در قالب اتحاد مذهبی در بازسازی افغانستان سهم بگیرند. در چنین شرایطی دشمنان صلح و ثبات افغانستان در عاشورای حسینی 1390 حال و هوایی کربلایی به افغانستان دادند. تلاش های مزبوحانه برای ایجاد نفاق و تفرقه میان مردم افغانستان بارها و بارها و با شیوه های مختلف انجام گرفته است اما هر بار به شدت با انزجار و خشم مردم مواجه شده است. حادثۀ محرم سال 1384 در هرات و یا تلاشهای برخی رسانه های خصوصی در کابل برای ایجاد نفاق میان مردم افغانستان با آگاهی کامل مردم خنثی شده اند.
عاشورای امسال به خوبی نشان داد مسیری که افغانستان به لحاظ تعاملات میان مذاهب در پیش گرفته کاملاً صحیح می باشد. ترس دشمنان افغانستان از وحدت و یکپارچگی ملت منجر شده است تا عقده ها و خشم شان را اینگونه تبارز دهند. فرقی نمی کند که این حادثه توسط کدام جریان و یا با حمایت کدام کشور خارجی صورت گرفته است. لشکر جنگوی پاکستان یا هر گروه افراطی دیگر ماهیت شان را باری دیگر به خوبی نشان دادند، این دشمنان که در پارادایمی کلان به دنبال ایجاد نفاق در میان مذاهب اسلامی هستند در هر کجای جهان اسلام که قادر باشند، دست به چنین اقداماتی می زنند اما افغانستان حکایت دیگری دارد. اگر آنها در عراق یا پاکستان موفق شوند بر اختلافات دامن زنند در افغانستان چنین امری محال است. در یک دهه گذشته به وضوح مشاهده کردیم که ارادت به اهل بیت و ائمه شیعه و سنی نمی شناسد. در سطح ملی چهره های برجسته سیاسی و مذهبی اهل سنت همواره مروج اتحاد مذهبی در افغانستان بوده اند و از این بابت نمره دولت افغانستان قابل قبول است. بناءً اتحاد مردم افغانستان خار چشم دشمنان شده است و قصد دارند با فتنه گری فاز جدیدی از بحران را در افغانستان پدید آورند. امروز باید با هوشیاری تمام و با خویشتن داری نسبت به حادثه عاشورای افغانستان برخورد کنیم، به طور حتم راه شهدای عاشورای افغانستان ادامه خواهد داشت و چه خوب است به احترام این شهداء این روز در تقویم افغانستان به نام "شهدای اتحاد مذهبی " نام گیرد و رسمیت یابد تا همواره متوجه باشیم که برای رسیدن به اتحاد و یکپارچگی خونهای زیادی تقدیم شده است.
محرم تحویل سال نو هجری قمری است و سالنمای اسلامی بهار خود را تجربه می کند. بهاری که سرسبزی و خرمی آن به آبروی اهل بیت و مکتب حسینی بسته است. یادآوری کربلا و عاشورا در بهار اسلام هر مسلمانی را به بیعت با اهل بیت فرا می خواند. آری، محرم ماه بیعت با اهل بیت و شاگردی مکتب حسینی است. خدایا حیات و ممات ما را در خدمت گذاری به اهل بیت قرار ده.
زبانم قاصر از توصیف عظمت واقعه عاشورا ست. بنابراین بهره می برم از واژه های" زیارت عاشورا" تا بلکه در بهار آزادی و عزت و افتخار اسلامی ما هم بهره ای از کرم خاندان اهل بیت ببریم.
در ادامه متنِ زیارت عاشورا به همراه لینک دانلود فایل صوتی آن قرار داده شده است. التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ
سلام بر تو اى ابا عبداللّه سلام بر تو اى فرزند
رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خِیَرَةَ اللَّهِ وَابْنَ خِیَرَتِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا
رسول خدا سلام بر تو اى برگزیده خدا و فرزند برگزیده اش سلام بر تو اى
بْنَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ وَابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ فاطِمَةَ
فرزند امیر مؤ منان و فرزند آقاى اوصیاء سلام بر تو اى فرزند فاطمه
سَیِّدَةِ نِساَّءِ الْعالَمینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللَّهِ وَابْنَ ثارِهِ وَالْوِتْرَ
بانوى زنان جهانیان سلام بر تو اى که خدا خونخواهیش کندو فرزند چنین کسى و اى کشته اى که انتقام
الْمَوْتُورَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکُمْ
کشته گانت نگرفتى سلام بر تو و بر روانهائى که فرود آمدند به آستانت ، بر شما همگى از جانب
مِنّى جَمیعاً سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَبَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ
من سلام خدا باد همیشه تا من برجایم و برجا است شب و روز اى ابا عبداللّه
لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِیَّةُ وَجَلَّتْ وَعَظُمَتِ الْمُصیبَةُ بِکَ عَلَیْنا وَعَلى
براستى بزرگ شد سوگوارى تو و گران و عظیم گشت مصیبت تو بر ما و بر
جَمیعِ اَهْلِالاِْسْلامِ وَجَلَّتْ وَعَظُمَتْ مُصیبَتُکَ فِى السَّمواتِ عَلى
همه اهل اسلام و گران و عظیم گشت مصیبت تو در آسمانها بر
جَمیعِ اَهْلِ السَّمواتِ فَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ وَالْجَوْرِ
همه اهل آسمانها پس خدا لعنت کند مردمى را که ریختند شالوده ستم و بیدادگرى
عَلَیْکُمْ اَهْلَ الْبَیْتِ وَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً دَفَعَتْکُمْ عَنْ مَقامِکُمْ وَاَزالَتْکُمْ عَنْ
را بر شما خاندان و خدا لعنت کند مردمى را که کنار زدند شما را از مقام مخصوصتان و دور کردند شما را از
مَراتِبِکُمُ الَّتى رَتَّبَکُمُ اللَّهُ فیها وَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً قَتَلَتْکُمْ وَلَعَنَ اللَّهُ
آن مرتبه هائى که خداوند آن رتبه ها را به شما داده بود و خدا لعنت کند مردمى که شما را کشتند و خدا لعنت کند
الْمُمَهِّدینَ لَهُمْ بِالتَّمْکینِ مِنْ قِتالِکُمْ بَرِئْتُ اِلَى اللَّهِ وَاِلَیْکُمْ مِنْهُمْ
آنانکه تهیه اسباب کردند براى کشندگان شما تا آنها توانستند با شما بجنگند بیزارى جویم بسوى خدا و بسوى شما
وَمِنْ اَشْیاعِهِمْ وَاَتْباعِهِمْ وَاَوْلِیاَّئِهِم یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ اِنّى سِلْمٌ لِمَنْ
از ایشان و از پیروان و دنبال روندگانشان و دوستانشان اى اباعبداللّه من تسلیمم و در صلحم
سالَمَکُمْ وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ اِلى یَوْمِ الْقِیامَةِ وَلَعَنَ اللَّهُ آلَ زِیادٍ
با کسى که با شما در صلح است و در جنگم با هر کس که با شما در جنگ است تا روز قیامت و خدا لعنت کند خاندان زیاد
وَآلَ مَرْوانَ وَلَعَنَ اللَّهُ بَنى اُمَیَّةَ قاطِبَةً وَلَعَنَ اللَّهُ ابْنَ مَرْجانَةَ وَلَعَنَ
و خاندان مروان را و خدا لعنت کند بنى امیه را همگى و خدا لعنت کند فرزند مرجانه (ابن زیاد) را و
اللَّهُ عُمَرَ بْنَ سَعْدٍ وَلَعَنَ اللَّهُ شِمْراً وَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً اَسْرَجَتْ وَاَلْجَمَتْ
خدا لعنت کند عمر بن سعد را و خدا لعنت کند شمر را و خدا لعنت کند مردمى را که اسبها را زین کردند و دهنه زدند
وَتَنَقَّبَتْ لِقِتالِکَ بِاَبى اَنْتَ وَاُمّى لَقَدْ عَظُمَ مُصابى بِکَ فَاَسْئَلُ اللَّهَ
و به راه افتادند براى پیکار با تو پدر و مادرم بفدایت که براستى بزرگ شد مصیبت تو بر من پس مى خواهم از
الَّذى اَکْرَمَ مَقامَکَ وَاَکْرَمَنى بِکَ اَنْ یَرْزُقَنى طَلَبَ ثارِکَ مَعَ اِمامٍ
آن خدائى که گرامى داشت مقام تو را و گرامى داشت مرا بخاطر تو که روزیم گرداند خونخواهى تو را در رکاب آن امام
مَنْصُورٍ مِنْ اَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ اَللّهُمَّ اجْعَلْنى
یارى شده از خاندان محمد صلى اللّه علیه و آله خدایا قرار ده مرا
عِنْدَکَ وَجیهاً بِالْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلامُ فِى الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ یا اَبا
نزد خودت آبرومند بوسیله حسین علیه السلام در دنیا و آخرت اى ابا
عَبْدِاللَّهِ اِنّى اَتَقَرَّبُ اِلى اللَّهِ وَاِلى رَسُولِهِ وَاِلى امیرِالْمُؤْمِنینَ وَ اِلى فاطِمَةَ
عبداللّه من تقرب جویم به درگاه خدا و پیشگاه رسولش و امیرالمؤ منین و فاطمه
وَاِلَى الْحَسَنِ وَاِلَیْکَ بِمُوالاتِکَ وَبِالْبَراَّئَةِ [مِمَّنْ قاتَلَکَ وَ
و حسن و شما بوسیله دوستى تو و بوسیله بیزارى از کسى که با تو مقاتله کرد و
نَصَبَ لَکَ الْحَرْبَ وَ بِالْبَرائَةِ مِمَّنْ اَسَّسَ اَساسَ الظُّلْمِ وَالْجَوْرِ
جنگ با تو را برپا کرد و به بیزارى جستن از کسى که شالوده ستم و ظلم
عَلَیْکُمْ وَاَبْرَءُ اِلَى اللّهِ وَ اِلى رَسُولِهِ] مِمَّنْ اَسَسَّ اَساسَ ذلِکَ وَبَنى
بر شما را ریخت و بیزارى جویم بسوى خدا و بسوى رسولش از کسى که پى ریزى کرد شالوده این کار را و پایه گذارى کرد
عَلَیْهِ بُنْیانَهُ وَجَرى فى ظُلْمِهِ وَجَوْرِهِ عَلَیْکُمْ وَعلى اَشْیاعِکُمْ بَرِئْتُ
بر آن بنیانش را و دنبال کرد ستم و ظلمش را بر شما و بر پیروان شما بیزارى جویم
اِلَى اللَّهِ وَاِلَیْکُمْ مِنْهُمْ وَاَتَقَرَّبُ اِلَى اللَّهِ ثُمَّ اِلَیْکُمْ بِمُوالاتِکُمْ وَمُوالاةِ
بدرگاه خدا و به پیشگاه شما از ایشان و تقرب جویم بسوى خدا سپس بشما بوسیله دوستیتان و دوستى
وَلِیِّکُمْ وَبِالْبَر آئَةِ مِنْ اَعْداَّئِکُمْ وَالنّاصِبینَ لَکُمُ الْحَرْبَ وَبِالْبَر آئَةِ
دوستان شماو به بیزارى از دشمنانتان و برپا کنندگان (و آتش افروزان ) جنگ با شما و به بیزارى
مِنْ اَشْیاعِهِمْ وَاَتْباعِهِمْ اِنّى سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَحَرْبٌ لِمَنْ
از یاران و پیروانشان من در صلح و سازشم با کسى که با شما در صلح است و در جنگم با کسى که با شما
حارَبَکُمْ وَوَلِىُّ لِمَنْ والاکُمْ وَعَدُوُّ لِمَنْ عاداکُمْ فَاَسْئَلُ اللَّهَ الَّذى
در جنگ است و دوستم با کسى که شما را دوست دارد و دشمنم با کسى که شما را دشمن دارد و درخواست کنم از خدائى که
اَکْرَمَنى بِمَعْرِفَتِکُمْ وَمَعْرِفَةِ اَوْلِیاَّئِکُمْ وَرَزَقَنِى الْبَراَّئَةَ مِنْ اَعْداَّئِکُمْ
مرا گرامى داشت بوسیله معرفت شما و معرفت دوستانتان و روزیم کند بیزارى جستن از دشمنانتان را
اَنْ یَجْعَلَنى مَعَکُمْ فِى الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ وَاَنْ یُثَبِّتَ لى عِنْدَکُمْ قَدَمَ
به اینکه قرار دهد مرا با شما در دنیا و آخرت و پابرجا دارد براى من در پیش شما گام
صِدْقٍ فِى الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ وَاَسْئَلُهُ اَنْ یُبَلِّغَنِى الْمَقامَ الْمَحْمُودَ لَکُمْ
راست و درستى (و ثبات قدمى ) در دنیا و آخرت و از او خواهم که برساند مرا به مقام پسندیده شما
عِنْدَ اللَّهِ وَ اَنْ یَرْزُقَنى طَلَبَ ثارى مَعَاِمامٍ هُدىً ظاهِرٍ ناطِقٍ [بِالْحَقِّ]
در پیش خدا و روزیم کند خونخواهى شما را با امام راهنماى آشکار گویاى [به حق ]
مِنْکُمْ وَاَسْئَلُ اللَّهَ بِحَقِّکُمْ وَبِالشَّاْنِ الَّذى لَکُمْ عِنْدَهُ اَنْ یُعْطِیَنى
که از شما (خاندان ) است و از خدا خواهم به حق شما و بدان منزلتى که شما نزد او دارید که عطا کند
بِمُصابى بِکُمْ اَفْضَلَ ما یُعْطى مُصاباً بِمُصیبَتِهِ مُصیبَةً ما اَعْظَمَها
به من بوسیله مصیبتى که از ناحیه شما به من رسیده بهترین پاداشى را که مى دهد به یک مصیبت زده از مصیبتى که دیده براستى چه
وَاَعْظَمَ رَزِیَّتَها فِى الاِْسْلامِ وَفى جَمیعِ السَّمواتِ وَالاَْرْضِ اَللّهُمَّ
مصیبت بزرگى و چه داغ گرانى بود در اسلام و در تمام آسمانها و زمین خدایا
اجْعَلْنى فى مَقامى هذا مِمَّنْ تَنالُهُ مِنْکَ صَلَواتٌ وَرَحْمَةٌ وَمَغْفِرَةٌ
چنانم کن در اینجا که ایستاده ام از کسانى باشم که برسد بدو از ناحیه تو درود و رحمت و آمرزشى
اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیاىَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَمَماتى مَماتَ
خدایا قرار ده زندگیم را زندگى محمد و آل محمد و مرگم را مرگ
مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ اَللّهُمَّ اِنَّ هذا یَوْمٌ تَبَرَّکَتْ بِهِ بَنُو اُمَیَّةَ وَابْنُ آکِلَةِ
محمد و آل محمد خدایا این روز روزى است که مبارک و میمون دانستند آنرا بنى امیه و پسر آن زن
الاَْکبادِ اللَّعینُ ابْنُ اللَّعینِ عَلى لِسانِکَ وَلِسانِ نَبِیِّکَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ
جگرخوار (معاویه ) آن ملعون پسر ملعون (که لعن شده ) بر زبان تو و زبان پیامبرت که درود خدا بر او
وَآلِهِ فى کُلِّ مَوْطِنٍ وَمَوْقِفٍ وَقَفَ فیهِ نَبِیُّکَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ
و آلش باد در هر جا و هر مکانى که توقف کرد در آن مکان پیامبرت صلى اللّه علیه و آله
اَللّهُمَّ الْعَنْ اَبا سُفْیانَ وَمُعوِیَةَ وَ یَزیدَ بْنَ مُعاوِیَةَ عَلَیْهِمْ مِنْکَ
خدایا لعنت کن ابوسفیان و معاویه و یزید بن معاویه را که لعنت بر
اللَّعْنَةُ اَبَدَ الاْبِدینَ وَهذا یَوْمٌ فَرِحَتْ بِهِ آلُ زِیادٍ وَآلُ مَرْوانَ بِقَتْلِهِمُ
ایشان باد از جانب تو براى همیشه و این روز روزى است که شادمان شدند به این روز دودمان زیاد و دودمان مروان بخاطر کشتنشان
الْحُسَیْنَ صَلَواتُاللَّهِ عَلَیْهِ اَللّهُمَّ فَضاعِفْ عَلَیْهِمُ اللَّعْنَ مِنْکَ وَالْعَذابَ
حضرت حسین صلوات اللّه علیه را خدایا پس چندین برابر کن بر آنها لعنت خود
[الاَْلیمَ] اَللّهُمَّ اِنّى اَتَقَرَّبُ اِلَیْکَ فى هذَاالْیَوْمِ وَفى مَوْقِفى هذا
و عذاب دردناک را خدایا من تقرب جویم بسوى تو در این روز و در این جائى که هستم
وَاَیّامِ حَیوتى بِالْبَراَّئَهِ مِنْهُمْ وَاللَّعْنَةِ عَلَیْهِمْ وَبِالْمُوالاتِ لِنَبِیِّکَ وَآلِ
و در تمام دوران زندگیم به بیزارى جستن از اینها و لعنت فرستادن بر ایشان و بوسیله دوست داشتن پیامبرت و خاندان
نَبِیِّکَ عَلَیْهِ وَعَلَیْهِمُ اَلسَّلامُ # پس مى گوئى صد مرتبه : اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ
پیامبرت که بر او و بر ایشان سلام باد * * * * * * * * * * * خدایا لعنت کن نخستین
ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَآخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلى ذلِکَ اَللّهُمَّ
ستمگرى را که بزور گرفت حق محمد و آل محمد را و آخرین کسى که او را در این زور و ستم پیروى کرد خدایا
الْعَنِ الْعِصابَةَ الَّتى جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ وَشایَعَتْ وَبایَعَتْ وَتابَعَتْ
لعنت کن بر گروهى که پیکار کردند با حسین علیه السلام و همراهى کردند و پیمان بستند و از هم پیروى کردند
عَلى قَتْلِهِ اَللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً پس مى گوئى صد مرتبه : اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا
براى کشتن آن حضرت خدایا لعنت کن همه آنها را * * * * * * * * * سلام بر تو اى
اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ
ابا عبداللّه و بر روانهائى که فرود آمدند به آستانت ، بر تو از جانب من سلام خدا باد
[اَبَداً] ما بَقیتُ وَبَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى
همیشه تا من زنده ام و برپا است شب و روز و قرار ندهد این زیارت را خداوند آخرین بار
لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَعَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعَلى
زیارت من از شما سلام بر حسین و بر على بن الحسین و بر
اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ # پس مى گوئى : اَللّهُمَّ خُصَّ
فرزندان حسین و بر اصحاب و یاران حسین * * * * * * خدایا مخصوص گردان
اَنْتَ اَوَّلَ ظالِمٍ بِاللَّعْنِ مِنّى وَابْدَاءْ بِهِ اَوَّلاً ثُمَّ الثّانِىَ وَالثّالِثَ وَالرّابِعَ
نخستین ستمگر را به لعنت من و آغاز کن بدان لعن اولى را و سپس دومى و سومى و چهارمى را
اَللّهُمَّ الْعَنْ یَزیدَ خامِساً وَالْعَنْ عُبَیْدَ اللَّهِ بْنَ زِیادٍ وَابْنَ مَرْجانَةَ
خدایا لعنت کن یزید را در مرتبه پنجم و لعنت کن عبیداللّه پسر زیاد و پسر مرجانه را
وَعُمَرَ بْنَ سَعْدٍ وَشِمْراً وَآلَ اَبى سُفْیانَ وَآلَ زِیادٍ وَآلَ مَرْوانَ اِلى
و عمر بن سعد و شمر و دودمان ابوسفیان و دودمان زیاد و دودمان مروان را تا
یَوْمِ الْقِیمَةِ پس به سجده مى روى ومى گوئى : اَللّهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ حَمْدَ
روز قیامت * * * * * * * * * * * * * خدایا مخصوص تو است ستایش
الشّاکِرینَ لَکَ عَلى مُصابِهِمْ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ عَلى عَظیمِ رَزِیَّتى اَللّهُمَّ
سپاسگزاران تو بر مصیبت زدگى آنها، ستایش خداى را بر بزرگى مصیبتم خدایا
ارْزُقْنى شَفاعَةَ الْحُسَیْنِ یَوْمَ الْوُرُودِ وَثَبِّتْ لى قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَکَ
روزیم گردان شفاعت حسین علیه السلام را در روز ورود (به صحراى قیامت ) و ثابت بدار گام راستیم را در نزد خودت
مَعَ الْحُسَیْنِ وَاَصْحابِ الْحُسَیْنِ الَّذینَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَیْنِ عَلَیْه ِالسَّلامُ
با حسین علیه السلام و یاران حسین آنانکه بى دریغ دادند جان خود را در راه حسین علیه السلام
http://dlserver.yasinmedia.com/v88/Adiyeh_Farahmand_Azad/Adiyeh/Ziarat_Ashura-Farahmand_YasinMedia.com.mp3